O v elkovezírově obědě s vejslužkou a malé knize o velké ženě, která byla víc než Kafkovou milenkou.

* neděle, 10. dubna 2016   *

Když jsem ráno dorazil na zastávku, přivítala mě tam taková „guerrilová verze“ té sdílené knihovničky.

.

„Rozdávačná knihovnička“:

DSC_0002 - Knihovnička

.

S potěšením jsem jí prolustroval a objevil tři kousky, které jsem si s radostí vzal.

.

„Tři ůlovečky“:

DSC_0003 - Tři kousky

.

A cestou do háku jsem přímo před Městským úřadem Prahy 6 potkal dáreček od egoistického psího páníčka. A vzpomněl jsem si, že už jsem dlouho neudělal akci své „guerrila cleaningové“ facebookové skupiny „Nese…me na to!“. A tak jsem vylovil z náprsní kapsy šitpytlík a proměnil se ve Viktora Čističe.

.

„Šance pro Viktora Čističe“:

DSC_0007 - Neseme na to

.

V háku denní na residenci. Velkovezír tentokrát nikde netrajdá, ale byl ve svém residenčním domově. Naopak,  dnes u sebe doma uspořádal oběd. Takže dorazili nějací návštěvníci a já měl trochu vzruchu.

.

„Vejslužka s velkovezírova oběda“:

DSC_0013 - Vejslužka

.
A když oběd u velevyslance skončil, tak jsem od kuchaře dostal vejslužku. Na dnešní směně teda určitě nezhubnu.  V takové „sabdží“ omáčce s rejží byly kousky něčeho, co na pohled vypadalo jako kousky manga. Ale mango to nebylo. Co to bylo netuším, mělo to takovou jemnou chuť, že by  nějaký batáty, či co? No, mlasknul jsem si.

.

Yossariana jsem doma našel opět zcela v pohodě. Obešel jsem s ním obvyklé večerní venčící kolečko a zapluli jsme do pelíšku.

 .

V autobuse jsem si dočetl knížku:

mytus-milena

* Marta Marková Kotyková – Mýtus Milena Jesenská *

Tuhle knížečku jsem našel v knihovničce na zastávce v Big Přílepech. Vypadá tak lacině pejprbekově, ale uvnitř se skrývá poctivá literárně vědná práce zpracovávající životní osudy Mileny Jesenské, která je dnes celosvětově známá hlavně jako milenka Franze Kafky a adresátka jeho dopisů, které vyšly knižně jako „Dopisy Mileně“.

Marková-Kotyková upozorňuje na to, že ten mýtus osudové Kafkovy milenky, je paradoxní v tom, že pro Milenu Jesenskou  byl vztah s Kafkou, v jejím bohatém milostném životě, vcelku nevýznamná avantýra. Milena byla pozoruhodná, emancipovaná žena a v erotických záležitostech byla značně volnomyšlenkářská. Možná by se její vztah k sexu dal opsat eufemismem, že byla „veselá v rozkroku“. V obou svých manželstvích měla mimomanželské vztahy, které jí manželé toleroval (!).  Její manžel Ernst Pollack o jejím vztahu s Kafkou věděl a to že ten jí dopisy posílal k její přítelkyni, bylo hlavně kvůli Kafkovi. V době, kdy se nějakým hipíkůmAmerice ještě o žádné sexuální revoluci a volné lásce ani nesnilo. Paradoxní je, že krom Franze Kafky byla také milenkou Julia Fučíka, (sic!), který jí také prý psal velice vášnivé erotické dopisy. Ale pokud vím, tak ty nikde nevyšly. Není zcela vyloučeno, že dokonce, mezi její „zářezy“ patřil i Kléma Gottwald, (sic na třetí!).

Ale neměla s muži jen erotické avantýry. také například se Závišem Kalandrou redigovala časopis Tribuna. V koncentráku pak byla s Máňou Zápotockou, (ženou prezidenta Tondy Zápotondy) a také s Gustou Fučíkovou, ale s tou se nesnášely. Vzhledem k techtlým mechtlím MilenyJulkem Práskačem není divu. A setkala se v Ravensbrücku, též s Rosou Thalmännovou, ženou Ernesta Thälmanna.

.

Milena_Jesenská

.

V době své krátké známosti s Kafkou byla úspěšnou novinářkou a překladatelkou, (s Frantou Kafkojc se seznámila tak, že přeložila do češtiny jeho povídku, byl to vůbec první překlad Kafky do češtiny), i literátkou. Byť její nejúspěšnější knihou byla kniha receptů. Nedá se ale říci, že by měla Milena Jesenská zrovna snadný život a jeho závěr, kdy podlehla útrapám v koncentračním táboře,  už vůbec ne. Rozhodně to byla velice zajímavá osobnost, kterou by bylo chybou vnímat jen jako „milenku Kafky“. Já jsem tedy z knihy akcentoval hlavně bulvární pikošky, ale Marta Marková-Kotyková jí zpracovala velice seriózně včetně poznámkového aparátu a ukázek z tvorby Mileny Jesenské. Rozhodně knížka, která stojí za přečtení.

.

.

.

Funny foto na dobrou moč –

„Osud má různé tváře, tváře mají různé osudy“:

12809584_1646847385567411_7436713469608516036_n

Napsat komentář